header
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
קידומדע - לשאול הכל!

מאגר השאלות והתשובות | קידומדע - לשאול הכל!

למה אין מכונית שפועלת על ידי כח גרעיני
19/02/2026

היי קורים לי נעם מצגר ואני כותב על זה עבודת מחקר וראיתי שהתחילו לתכנן מכונית שפועלת על ידי כח גרעין ב1957 אבל הם לא הצליחו באמת לייצר את זה. השאלה שלי זה למה זה לא עבד להם, מה צריך לקרות שזה יהיה הגיוני בכלל, והאם אתה חושב שזה דבר שיכול לקרות ב50 שנים הקרובות? תודה


שלום נעם! אפשר בעקרון לבנות מכונית שמופעלת על ידי כור גרעיני, אבל יש עם זה המון בעיות שהופכות מכונית כזאת לבלתי מעשית לחלוטין. הבעיה הראשונה היא שכדי שכור גרעיני יעבוד בכלל, צריך לשים בו כמות מינימלית של אורניום בתוך מארז שבנוי מחומרים מסוימים מאוד. עבור אורניום טבעי, מדובר במספר טון של אורניום שנמצא בתוך כ-400 טון של גרפיט. כור כזה יכול להיות שימושי עבור ספינה שבין כה שוקלת אלפי טון, אבל לא עבור מכונית שנרצה שתשקול לא יותר משני טון בערך. אפשר להשתמש באורניום מועשר, ואז מסת האורניום יכולה להיות עשרות קילוגרם בלבד. אבל גם אז, יש צורך להגן על הסביבה מהקרינה המסוכנת שמייצר הכור, דבר שמצריך מאות קילוגרם או טונות של מיגון. נוסף על כל אלה, הבעיה העיקרית היא בטיחות: אורניום ותוצרי הביקוע שנוצרים ממנו בהפעלת הכור הם חומרים מאוד מסוכנים. מאורניום מועשר אפשר ליצור כלי נשק גרעיניים, ואת כל החומרים האלה אפשר סתם לפזר אותו בעיר כלשהי ולגרום למחלות קרינה ולמוות למי שנחשף אליהם. לכן מאוד מאוד לא רצוי לחלק אורניום לכל בעלים של רכב. קשור לכך: אחרי שהרכב מתיישן, נשארים עם הרבה חומר רדיואקטיבי מסוכן. תוצרי הביקוע, וכן הכור, המיגון, ומערכות שונות שנחשפו לקרינה ברמה גבוהה והפכו לרדיואקטיביות בעצמן. כבר עכשיו טיפול בפסולת רדיואקטיבית מכורים גדולים היא בעיה סביבתית קשה ויקרה. אם נשים כור קטן בכל מכונית, הבעיה תוכפל פי כמה.

השאלה נענתה על ידי:
פרופ' אבנר סופר
אוניברסיטת תל אביב

שלום נעם, אכן בשנות ה-50 חשבו על מכונית כזאת כקונספט אבל זה אף פעם לא התקדם לרכב ממשי. כדאי להבין מדוע משתמשים בכור גרעיני להפעלת צוללות ונושאות מטוסים שהם כלי תעבורה ימיים הרבה יותר גדולים וכבדים. הכורים מצריכים מיגון בפני קרינה רדיואקטיבית וזה אומר לוחות מתכת עבים שמגדילים מאוד את משקל כלי הרכב. אבל זו לא בעיה בצוללות ונושאות מטוסים. כמו כן, הכור מצריך קירור תמידי. תהליך שהוא קל בצוללת או נושאת מטוסים כי מקררים על ידי מי ים שיש ללא הגבלה. אבל לקרר כור גרעיני בתוך רכב שנע על הכביש זה מאוד מסובך. עוד שיקולים נגד רכב גרעיני אלו הם בטיחות מפני תאונות ופליטה של קרינה רדיואקטיבית במרכזי אוכלוסיה, וכן המיומנות שנדרשת בהפעלת הכור. אלו הן הסיבות העיקריות שבגללן לא התקדמו עם הרעיון של כלי רכב שמופעל על ידי אנרגיה גרעינית ב-65 השנים האחרונות. זאת להבדיל מהתקדמות עצומה שחלה עם מכוניות חשמליות או אפילו מכוניות שפועלות על מימן. לגבי ניבוי העתיד: מאוד קשה לדעת מה יהיה בעוד 50 שנה. אבל אם אכן יתגברו על הבעיות שמצויינות למעלה, זה יהיה אפשרי ואולי אף כדאי. כל טוב, דוד אנדלמן פיזיקה אוניברסיטת תל אביב

השאלה נענתה על ידי:
פרופ' דוד אנדלמן
אוניברסיטת תל אביב