שלום דוד שמואל, תודה רבה על השאלה המעמיקה והיפה — זה נושא מרכזי מאוד בעולם האמנות שעוסק בחיבור בין אסתטיקה (יופי) ורגש שהוא לא מרכיב רציונאלי שאפשר לנתח אותו במונחים של לוגיקה הוא הסבר מדויק אלא בחוויה שמעוררת רגשות שלא ניתנים לכימות ואפילו לא לתיאור במילים. חשוב רגע על רגש האהבה של אמא לבן שלה. האם אפשר לכתוב על זה משהו אחד שיסביר את זה? או שנדרשת הרבה הבעה שונה שמשתנה כל הזמן. וגם אז זה לא יקיף את הרגש עצמו שבן חווה כשהוא חושב על אמא שלו ועל האהבה שלה אליו. התשובה הקצרה היא: אין “כללים” נוקשים ואוניברסליים להבעת רגש בציור, אבל יש עקרונות חזותיים שחוזרים על עצמם ושאמנים רבים משתמשים בהם במיוחד בציור ריאליסטי. אבל צריך לאמר שגם בציור אבסטרקטי ניתן להביע רגש. לדוגמא ממליץ לך להביט בציורים של מארק רותקו. רותקו הביע המון רגש עמוק דרך כתמי צבע חצי שקופים. אפשר לחשוב על זה כעל “שפה” ולא כעל חוק. להלן כמה מהעקרונות המרכזיים: 1. הבעות פנים (Facial Expression) בציור ריאליסטי, הפנים הן הכלי החזק ביותר להעברת רגש. שינויים קטנים מאוד בגבות, בעיניים ובפה יכולים לשנות לחלוטין את התחושה: - גבות מורמות → הפתעה או פחד - עיניים חצי עצומות → רוגע או עצב - כיווץ שפתיים → מתח או כעס 2. שפת גוף (Body Language) גם כאשר מציירים דמות ריאליסטית, התנוחה מספרת סיפור: - גוף מכווץ וסגור → חוסר ביטחון או פחד - גוף פתוח ומתוח → ביטחון או שמחה - נטייה קדימה או אחורה → עניין מול הסתייגות 3. אור וצל (Lighting) האופן שבו האור נופל על הדמות משפיע מאוד על הרגש: - אור רך ומפוזר → תחושה רגועה או אינטימית - ניגודיות חזקה (אור-צל דרמטי) → מתח, דרמה או מסתורין 4. קומפוזיציה (Composition) איך הדמות ממוקמת בתוך הפריים: - דמות קטנה בתוך חלל גדול → בדידות - חיתוך קרוב (קלוז-אפ) → אינטימיות או עוצמה רגשית - תנועה ותנופה של תעוזה או כעס תהיה בדרך כלל אלכסונית 5. צבעוניות (Color) גם בציור ריאליסטי יש בחירה בצבעים: - צבעים קרים → ריחוק, עצב - צבעים חמים → חיות, קרבה, שמחה הצבעים מבטאים רגשות. וחיבור בין צבעים יבטא רגשות. בציור ריאליסטי הצבעים נקבעים על ידי הנושא, אבל ניתן לשנות חלק מהצבעים ואפילו לחזק אותם. חשוב על הרגע של האדם שאתה מצייר. דמיין את אותו אדם שאתה מצייר על רקע אדום, כחול או חום עמוק. כל אחד מהרקעים יעשה הבדל. לדוגמא הנסיך צ׳ארלס צוייר לאחרונה ריאליסטית אבל עם רקע אדום. 6. הקשר וסיפור (Context) הסביבה שבה הדמות נמצאת משפיעה על הפרשנות: אותה הבעה בדיוק יכולה להיראות אחרת לחלוטין אם הרקע משתנה. לדוגמא חלון פתוח, או רקע של קיר בטון אטום. מנהרה עם אור בקצה או טבע פתוח וירוק. הבחירה בקונטקסט מאוד משפיעה על הציור. חשוב להבין: בציור ריאליסטי הרגש לא “מונח” רק בפרט אחד — הוא נוצר משילוב של כל הגורמים יחד. והחיבור בינהם הוא שמייצר או לא מייצר את הרגש. חשוב עוד להבין שלא ממש ניגשים לציור עם החלטה ברורה אני רוצה רגש מסוים. אלא מנסים לבטא רגש שקיים אצלנו בלי להסביר אותו. לעיתים משהו מצחיק מבטא עצב עמוק יותר ממשהו שמצייר עצוב. בנוסף, אמנים שונים משתמשים באותם עקרונות בדרכים שונות, ולכן אין דרך אחת “נכונה”. חלק מהאמנים דווקא שוברים את הציפיות כדי ליצור רגש מורכב יותר.חשוב לא פחות שכשאתה מצייר ריאליסטי תהיה כנה עם הרגשות שלך. אם אתה כועס אל תנסה לדכא את הכעס ולצייר נחמד כי זה מה שאנשים אוהבים. אלא תנסה לבטא את הכעס. או בדידות. או עצב. קח לדוגמא את הציור המפורסם של מונק ה׳זעקה׳. אם תרצה להעמיק, אני ממליץ להתבונן בציורים של אמנים ריאליסטיים שונים (כמו רמברנדט, קראוואג’ו או גם אמנים מודרניים), ולשאול את עצמך: מה בדיוק בציור גורם לי להרגיש משהו? זה תרגיל מצוין לעבודת חקר. אני אישית מאוד אוהב ציור ריאליסטי ואף התנסיתי בציור ריאליסטי עם איירבראש. מברשת אויר. בהצלחה רבה בעבודה — זה נושא מרתק! בברכה, עזרי טרזי